Liczba kategorii kursów: 13
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy umożliwiającej projektowanie działań muzealnych w zgodzie z wymogami universal design. Podstawą teoretyczną warsztatów będzie "Model dostępnej kultury", opracowanie możliwe do wykorzystania w każdym muzeum bez względu na jego wielkość, miejsce położenia, zasobność, liczbę pracowników czy stopień zaawansowania w działania dostępnościowe. Szkolenie będzie przeznaczone zarówno dla tych, którzy chcą rozpocząć pracę z dostępnością, jak i dla tych, którzy chcą rozwijać wcześniej zainaugurowane działania. Szkolenie będzie obejmować następujące zagadnienia:
• obszary dostępności – rezygnujemy z kategorii niepełnosprawności jako podstawy myślenia o dostępności;
• podróż widza do muzeum – docieramy do widzów ze szczególnymi potrzebami, zwiększamy szanse na ich pozyskanie i próbujemy stworzyć z nich grupę stałych odwiedzających;
• kroki wdrażania dostępności – zarządzamy dostępnością wewnątrz muzeum, – robimy wszystko, by jak najwięcej osób umiało i chciało pracować, projektując wydarzenia dla wszystkich i by praca ta przynosiła efekty;
Szkolenie odbędzie się w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
Liczba uczestników – 20 osób. Zgłoszenia przyjmowane będą od 11 lutego do 21 lutego do godz. 15:00. W dniu 25 lutego br. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu i przydzielimy dostęp do płatności osobom zakwalifikowanym. W szkoleniu mogą wziąć udział 2 osoby z jednego muzeum, w tym koordynator/koordynatorka dostępności (lub osoba zajmująca się tym obszarem) i pracownik działu edukacji lub promocji.
Szkolenie będzie miało charakter wykładowo-warsztatowy. Przekazana wiedza będzie natychmiast sprawdzana w ćwiczeniach, ewaluowana i utrwalana w praktyce. W trakcie warsztatów :
• przygotujemy promocję i informację dostępną dla każdego;
• dokonamy, przynajmniej częściowej, autooceny oferty muzeum z uwagi na wymogi obszarów dostępności;
• wyznaczymy cele krótko i długoterminowe w zgodzie z metodą smart;
• określimy zasady właściwej koordynacji dostępności w muzeum;
Szkolenie poprowadzą:
Ania Żórawska – prezeska Fundacji Kultury bez Barier
Robert Więckowski – wiceprezes Fundacji Kultury bez Barier
Osoba do kontaktu z NIM w razie pytań merytorycznych: Andrzej Zugaj, azugaj@nim.gov.pl. Kontakt w przypadku pytań organizacyjnych: szkolenia@nim.gov.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie jest skierowane przede wszystkim do pracowników działów edukacji, prowadzących zajęcia z osobami z niepełnosprawnością ruchu, wzroku i słuchu. Mogą i powinni w nim też uczestniczyć inni muzealnicy, którzy w swej codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z takimi osobami.
Szkolenie odbędzie się w dniach 20-22 marca 2024 r. (środa-piątek) w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie przy ul. Anielewicza 6. Szkolenie będzie miało charakter warsztatowy. Liczba uczestników: 18 osób.
Zgłoszenia
przyjmowane będą od 22.02.2024 r. do 29.02.2024 r. do godz. 15:00 [nabór przedłużony].W dniu 06.03.2024
r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu i przydzielimy dostęp
do płatności osobom zakwalifikowanym. Do otrzymania zaświadczenia o
uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na wszystkich częściach
szkolenia.
Szkolenie obejmować będzie następujące zagadnienia:
• stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością
• analiza barier i wyzwań, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością
• savoir-vivre wobec osoby z niepełnosprawnością
• widz niepełnosprawny w muzeum
• prawo w sprawie dostępności
• dostępna promocja i informacja
• pieniądze i ich brak
Szkolenie będzie składać się z:
• ćwiczeń praktycznych
• wykładów
• dyskusji
Szkolenie organizowane jest we współpracy z Fundacją Kultury bez Barier.
W przypadku pytań dotyczących kwestii programowych prosimy o kontakt: Andrzej Zugaj, azugaj@nim.gov.pl.
W przypadku pytań organizacyjnych: szkolenia@nim.gov.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Do udziału w warsztatach zapraszamy koordynatorów dostępności, pracowników działów edukacji oraz wszystkich, którzy chcą tworzyć muzeum przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu. Szkolenie rekomendowane jest muzeom, które planują stworzyć lub chcą uporządkować ofertę dla tej grupy odbiorców.
Celem szkolenia jest przybliżenie muzealnikom potrzeb poznawczych i komunikacyjnych osób w spektrum autyzmu oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Potrzeby skonfrontujemy z wymogami ustawy o dostępności, a także możliwościami różnych typów instytucji kultury. Analiza będzie punktem wyjścia do omówienia rozwiązań, które z powodzeniem stosują instytucje w Polsce i zagranicą. Wśród omawianych rozwiązań będą:
· pokój wyciszenia
· ciche godziny
· plany i oznaczenia przestrzeni
· tekst łatwy do czytania
· przedprzewodnik.
Szkolenie zakłada
aktywny udział – Uczestnicy będą komunikować się z wykorzystaniem kamer i
mikrofonów.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja Zoom.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
UWAGA: warsztaty w dwóch częściach – 13 i 14 czerwca 2023 (każdego dnia w godz. 10.00-15.00).
Liczba uczestników – 20 osób. W przypadku dużej liczby kandydatów przyjmować będziemy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą od 23.05.2022 r. do 30.05.2022 r. do godz. 15:00 (do tego czasu dostępna będzie również krótka obowiązkowa ankieta wstępna). Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 06.06.2022 r. Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Do otrzymania zaświadczenia uprawniać będzie obecność na całym szkoleniu.
Szkolenie poprowadzą Aleksandra Sztajerwald i Olga Świeża, twórczynie dostępnych rozwiązań dla instytucji kultury.
Aleksandra Sztajerwald, stypendystka MKiDN w dziedzinie zarządzania kulturą. Autorka publikacji i rekomendacji dla muzeów dotyczących programu Dostępność Plus, przygotowanych przez NIMOZ. Współpracuje z licznymi instytucjami w całej Polsce, otwierając je na potrzeby osób w spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Opracowuje i koordynuje autorskie i innowacyjne projekty, przygotowuje materiały z tekstem łatwym do czytania, testuje nowe rozwiązania, szkoli i doradza. Członkini Zarządu Fundacji SYNAPSIS.
Olga Świeża, pedagog specjalny, tyflopedagog. Pracuje z osobami w spektrum autyzmu, prowadząc zajęcia indywidualne, grupowe i w diadach, należy również do zespołu diagnostycznego w Fundacji SYNAPSIS. Specjalizuje się w pracy z osobami z niepełnosprawnością wieloraką. Prowadzi szkolenia, warsztaty i superwizje z zakresu ASD. Autorka publikacji i rozwiązań dla instytucji, uwzględniających potrzeby komunikacyjne osób w spektrum autyzmu, mi.in teksty łatwe do czytania i AAC.
Osoba do kontaktu z NIMOZ w razie pytań programowych: Joanna Grzonkowska, jgrzonkowska@nimoz.pl.
Kontakt w
przypadku pytań organizacyjnych: szkolenia@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie ma na celu przybliżenie pracownikom muzeów obowiązki wynikające z
ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi
potrzebami oraz ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron
internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Szkolenie kierujemy do pracowników muzeów zajmujących się udostępnianiem zasobów oraz oferty muzeów w siedzibie instytucji, jak i za pośrednictwem strony internetowej i profili w mediach społecznościowych. Prowadzącymi będą Anna Żórawska oraz Robert Więckowski z Fundacji Kultury bez Barier.
Szkolenie online ma charakter warsztatowy. Uczestnicy będą aktywnie komunikować się z wykorzystaniem kamer i mikrofonów.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja Zoom.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba uczestników – 20 osób. W przypadku dużej liczby kandydatów przyjmować będziemy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą od 31.01.2023 r. do 07.02.2023 r. do godz. 15:00. W dniu 14.02.2023 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na wszystkich częściach szkolenia.
Program ramowy:
Część 1 – 21.02.2023, godz. 10.00-13.00. Prowadzenie: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)
1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
2. Udostępnianie przestrzeni i oferty muzeum;
Część 2 - 22.02.2023, godz. 10.00-13.00. Prowadzenie: Anna Żórawska (Fundacja Kultury bez Barier)
3. Zadania i obowiązki koordynatora dostępności;
4. Dostępna promocja i komunikacja;
Część 3 – 23.02.2023, godz. 10.00-13.00. Prowadzenie: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)
5. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej w pracy koordynatora dostępności.
Kontakt w przypadku pytań dotyczących kwestii programowych: Joanna Grzonkowska jgrzonkowska@nimoz.pl. Kontakt w sprawach organizacyjnych: szkolenia@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom i uczestniczkom informacji
pozwalających na samodzielne tworzenie audiodeskrypcji oraz tekstów
alternatywnych. Zaprezentowane zostaną zasady tworzenia obu wersji opisów,
wskazane również będą sposoby ich funkcjonowania w przestrzeni
społeczno-kulturalnej. W trakcie kursu uczestnicy pod opieką prowadzącego
przygotują pierwsze teksty alternatywne oraz opisy audiodeskryptywne, dokonają
również krytycznej analizy opisów wykorzystywanych już przez muzea i galerie.
Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów zajmujących się udostępnianiem zbiorów osobom z niepełnosprawnością wzroku oraz tworzeniem treści na stronę internetową. Każdy dzień szkolenia rozpocznie wprowadzająca część teoretyczna. Następnie uczestnicy w grupach przygotują własne opisy, które będą poddane krytycznej analizie.
Szkolenie zakłada aktywny udział
– uczestnicy będą komunikować się z wykorzystaniem kamer i mikrofonów.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja Zoom.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba uczestników – 20 osób. W przypadku dużej liczby kandydatów przyjmować będziemy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą od 25.10.2022 r. do 02.11.2022 r. do godz. 15:00. W dniu 08.11.2022 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Ramowy program szkolenia:
Dzień 1. (10:00-15:15)
1. Wykład: Tekst alternatywny – co to jest tekst alternatywny i jak go tworzyć?
2. Ćwiczenia praktyczne – zajęcia w grupie – poznajemy tekst kultury, tworzymy opisy ogólne.
3. Kultura języka, najczęstsze błędy, gramatyka.
Dzień 2. (10:00-15:00)
1. Wykład: Audiodeskrypcja – co to jest audiodeskrypcja i jak ją tworzyć?
2. Ćwiczenia praktyczne – słuchanie istniejących audiodeskrypcji oraz dyskusja.
3. Zajęcia w grupach, tworzenie opisów audiodeskryptywnych do dzieł plastycznych, prezentacja napisanych tekstów, dyskusja.
Prowadzący: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier).
Kontakt w przypadku pytań dotyczących kwestii programowych: Joanna Grzonkowska, jgrzonkowska@nimoz.pl.
W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt:
szkolenia@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Do udziału w warsztatach zapraszamy koordynatorów dostępności, pracowników działów edukacji oraz wszystkich, którzy chcą tworzyć przyjazną instytucję dla osób z niepełnosprawnościami.
Celem szkolenia jest przybliżenie muzealnikom potrzeb poznawczych i komunikacyjnych osób w spektrum autyzmu oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Potrzeby skonfrontujemy z wymogami ustawy o dostępności, a także możliwościami różnych typów instytucji kultury. Analiza będzie punktem wyjścia do omówienia rozwiązań, które z powodzeniem stosują instytucje w Polsce i zagranicą. Wśród omawianych rozwiązań będą:
· pokój wyciszenia
· ciche godziny
· plany i oznaczenia przestrzeni
· tekst łatwy do czytania
· przedprzewodnik.
Szkolenie zakłada aktywny udział – Uczestnicy będą komunikować się z wykorzystaniem kamer i mikrofonów.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja Zoom.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
UWAGA: warsztaty w dwóch częściach – 10 i 11 maja 2022 (każdego dnia w godz. 10.00-15.00).
Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą od 19.04.2022 r. do 26.04.2022 r. do godz. 15:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 04.05.2022 r. Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Do otrzymania zaświadczenia uprawniać będzie obecność na całym szkoleniu.
Seminarium poprowadzą Aleksandra Sztajerwald i Olga Świeża, twórczynie dostępnych rozwiązań dla instytucji kultury.
Aleksandra Sztajerwald, stypendystka MKiDN w dziedzinie zarządzania kulturą. Autorka publikacji i rekomendacji dla muzeów dotyczących programu Dostępność Plus, przygotowanych przez NIMOZ. Współpracuje z licznymi instytucjami w całej Polsce, otwierając je na potrzeby osób w spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Opracowuje i koordynuje autorskie i innowacyjne projekty, przygotowuje materiały z tekstem łatwym do czytania, testuje nowe rozwiązania, szkoli i doradza. Członkini Zarządu Fundacji SYNAPSIS.
Olga Świeża, pedagog specjalny, tyflopedagog. Pracuje z osobami w spektrum autyzmu, prowadząc zajęcia indywidualne, grupowe i w diadach, należy również do zespołu diagnostycznego w Fundacji SYNAPSIS. Specjalizuje się w pracy z osobami z niepełnosprawnością wieloraką. Prowadzi szkolenia, warsztaty i superwizje z zakresu ASD. Autorka publikacji i rozwiązań dla instytucji, uwzględniających potrzeby komunikacyjne osób w spektrum autyzmu, mi.in teksty łatwe do czytania i AAC.
Osoba do kontaktu z NIMOZ w razie pytań programowych Joanna Grzonkowska, jgrzonkowska@nimoz.pl.
Kontakt w przypadku pytań organizacyjnych: szkolenia@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie ma na celu przybliżenie pracownikom muzeów obowiązki wynikające z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Prowadzącymi będą Anna Żórawska oraz Robert Więckowski z Fundacji Kultury Bez Barier.
Szkolenie kierujemy do pracowników muzeów zajmujących się udostępnianiem zasobów oraz oferty muzeów w siedzibie instytucji jak i za pośrednictwem strony internetowej i profili w mediach społecznościowych.
Kurs ma charakter warsztatowy. Uczestnicy będą komunikować się z wykorzystaniem kamer i mikrofonów.
Zalecenia techniczne:
1. Sesja szkolenia odbędzie się na platformie Zoom - zachęcamy do wcześniejszego zainstalowania aplikacji.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba uczestników – 20 osób. Zgłoszenia przyjmowane będą od 01.02.2022 r. do 08.02.2022 r. do godz. 15:00. W dniu 15.02.2022 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
Program ramowy:
Część 1 – 22.02.2022, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach;
2. Udostępnianie przestrzeni i oferty muzeum.
Część 2 - 23.02.2022, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
3. Zadania i obowiązki koordynatora dostępności;
4. Dostępna promocja i komunikacja.
Część 3 – 24.02.2022, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
5. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej w pracy koordynatora dostępności.
W przypadku pytań o kwestie programowe prosimy o kontakt: Michał Kulik, mkulik@nimoz.pl. W przypadku pytań o kwestie organizacyjne: szkolenia@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z audiodeskrypcją oraz tekstami alternatywnymi i zasadami ich tworzenia. W trakcie kursu uczestnicy pod opieką prowadzącego przygotują teksty alternatywne oraz opisy audiodeskryptywne wybranych dzieł. Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów zajmujących się udostępnianiem zbiorów osobom z niepełnosprawnością wzroku oraz tworzeniem treści na stronę internetową. Każdy dzień szkolenia rozpocznie wprowadzająca część teoretyczna. Następnie uczestnicy w grupach przygotują własne teksty.
Uczestnicy będą komunikować się z wykorzystaniem kamer i mikrofonów.
Zalecenia techniczne:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Komputer wyprodukowany nie później niż 3 lata wstecz z procesorem minimum i5 lub równoważnym, wyposażony w mikrofon i kamerę.
4. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą od 13.10.2021 r. do 20.10.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 27.10.2021 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na obydwu częściach szkolenia.
Program ramowy:
03.11.2021 (środa), godz. 10:00-15:15
1. Wykład: Tekst alternatywny – co to jest tekst alternatywny i jak go tworzyć?
2. Ćwiczenia praktyczne: zajęcia w grupie – poznajemy tekst kultury, tworzymy opisy ogólne
3. Kultura języka, najczęstsze błędy, gramatyka
04.11.2021 (czwartek), godz. 10:00-15:00
1. Wykład: Audiodeskrypcja – co to jest audiodeskrypcja i jak ją tworzyć?
2. Ćwiczenia praktyczne: słuchanie istniejących audiodeskrypcji oraz dyskusja
Prowadzący: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)
W przypadku pytań o kwestie organizacyjne prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl , w przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Michał Kulik mkulik@nimoz.pl
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Przedstawiamy Państwu nagranie z wykładu online pt. "Prawo o dostępności. Ujęcie praktyczne", który odbył się 26 maja 2021 r.
Materiał skierowany jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępnianie muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Wykład miał na celu przybliżenie w skondensowanej formie wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Poruszone zostały tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także z tymi aspektami ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.
Zapraszamy pracowników muzeów do zgłoszeń na niniejszy kurs - w oddzielnej wiadomości otrzymają Państwo dostęp do nagrania.
Wykładowca: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)
Zakres tematyczny wykładu:
Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, najważniejsze ustawowe definicje, minima dostępności w różnych przestrzeniach, miejsce koordynatora dostępności w muzeum, tworzenie strategii udostępniania muzeów.
Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych - jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, minimum dostępności cyfrowej, deklaracja dostępności, sposoby udostępniania treści w internecie, intranecie i w aplikacjach mobilnych, skargi na brak dostępności, audyty dostępności cyfrowej.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces udostępniania informacji i zasobów muzeów w sieci.
Szkolenie ma formę dwudniowego seminarium, mającego na celu przygotowanie uczestników do wdrażania zmian w zakresie dostępności cyfrowej muzeów, w tym dla osób o szczególnych potrzebach. Dostępność ta oznacza otwartość technologiczną i prawną zasobów, która umożliwia swobodne dzielenie się wiedzą oraz gotowość na zmiany i adaptowanie się do nowych okoliczności, w tym do kontaktu z odbiorcą zasobów muzeów głównie w świecie cyfrowym oraz uważność na jego potrzeby. Podczas seminarium nakreślone zostaną podstawowe zasady, które pomagają wdrożyć taką postawę. Zaprezentowane zostaną dobre praktyki wspierające otwartość i dostępność w działaniach instytucji muzealnych w sieci.
W ramach seminarium zostaną poruszone także zagadnienia związane z WCAG 2.1, licencjami Creative Commons, z domeną publiczną, badaniami odbiorców (w tym osób z niepełnosprawnościami), otwartością danych zgodnie z 5 Star Open Data oraz projektowaniem uniwersalnym (Universal Design).
Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań poprzez czat lub z wykorzystaniem mikrofonów i kamer.
Zalecenia techniczne:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Komputer wyprodukowany nie później niż 3 lata wstecz z procesorem minimum i5 lub równoważnym, wyposażony w mikrofon i kamerę (jeśli w ten sposób planowaliby Państwo zadawać pytania).
4. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba uczestników – 25 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą od 25.05.2021 r. do 1.06.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 8.06.2021 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na obydwu dniach seminarium.
Dzień 1: 15.06.2021 r.
(wtorek), godz. 10:00-12:30.
Ramowy program:
1. Użytkownik Internetu w centrum – diagnozowanie potrzeb i wiedza o odbiorcach;
2. Projekty cyfrowe w instytucjach kultury – jak dobrze udostępniać?
Prowadzenie: Aleksandra Janus (Centrum Cyfrowe)
Dzień 2: 16.06.2021 r.
(środa), godz. 10:00-12:30.
Ramowy program:
1. Dostępność w Internecie – nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami;
2. Projektowanie dostępnych interfejsów.
Prowadzenie: Dorota Orzeszek (Inside Accessibility)
Pytania dotyczące kwestii merytorycznych: aderosset@nimoz.pl
Pytania dotyczące kwestii organizacyjnych: szkolenia@nimoz.pl
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępniania muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Wykład ma na celu przybliżenie w skondensowanej formie wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.
Szkolenie będzie miało charakter wykładowy – realizowane będzie w formie webinaru – uczestnicy będą mieli do dyspozycji czat, poprzez który będzie można zadawać pytania.
Zalecenia techniczne dla uczestników webinaru:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.
Liczba uczestników – 50 osób. Uwaga! Nabór przedłużony [Zgłoszenia przyjmowane będą do 17.05.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 19.05.2021
r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu]. Udział w
szkoleniu jest bezpłatny. Informujemy, że
szkolenie będzie rejestrowane i udostępnione na platformie, po uprzedniej
anonimizacji.
Ramowy program:
1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, najważniejsze ustawowe definicje, minima dostępności w różnych przestrzeniach, miejsce koordynatora dostępności w muzeum, tworzenie strategii udostępniania muzeów.
2. Przerwa.
3. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych - jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, minimum dostępności cyfrowej, deklaracja dostępności, sposoby udostępniania treści w internecie, intranecie i w aplikacjach mobilnych, skargi na brak dostępności, audyty dostępności cyfrowej.
4. Pytania i odpowiedzi.
Prowadzący: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)
W przypadku pytań prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępniania muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Wykład ma na celu przybliżenie w skondensowanej formie wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.
Szkolenie będzie miało charakter wykładowy – realizowane będzie w formie webinaru – uczestnicy będą mieli do dyspozycji czat, poprzez który będzie można zadawać pytania.
Zalecenia techniczne dla uczestników webinaru:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.
Liczba uczestników – 50 osób. Na szkolenie zapraszamy maksymalnie po dwóch przedstawicieli z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 30.03.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 06.04.2021 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Ramowy program:
1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, najważniejsze ustawowe definicje, minima dostępności w różnych przestrzeniach, miejsce koordynatora dostępności w muzeum, tworzenie strategii udostępniania muzeów.
2. Przerwa.
3. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji
mobilnych - jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co
proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, minimum dostępności cyfrowej,
deklaracja dostępności, sposoby udostępniania treści w internecie, intranecie i
w aplikacjach mobilnych, skargi na brak dostępności, audyty dostępności
cyfrowej.
4. Pytania i odpowiedzi.
Prowadzący: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)
W przypadku pytań prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępniania muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Ma na celu przybliżenie zapisów wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz próbę wspólnego przełożenia tychże na praktykę pracy muzeów.
Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.
Zadaniem cyklu 3 spotkań online jest nie tylko poznanie opinii prelegentów, lecz także wymiana doświadczeń. Szkolenie będzie uwzględniało elementy warsztatowe. Uczestnicy będą komunikować się z wykorzystaniem kamer i mikrofonów.
Wymagania techniczne:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.
3. Komputer wyprodukowany nie później niż 3 lata wstecz z procesorem minimum i5 lub równoważnym, wyposażony w mikrofon i kamerę.
4. Ewentualnie zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba
uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy maksymalnie po dwóch
przedstawicieli z danego muzeum. Zgłoszenia
przyjmowane będą do 10.02.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 17.02.2021 r.
roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest
bezpłatny.
Program ramowy:
Część 1 – 24.02.2021, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach;
2. Udostępnianie przestrzeni i oferty muzeum;
Część 2 - 03.03.2021, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
3. Zadania i obowiązki koordynatora dostępności;
4. Dostępna promocja i komunikacja;
Część 3 – 10.03.2021, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
5. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej w pracy koordynatora dostępności.
W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl, w przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Michał Kulik mkulik@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępnianie muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Ma na celu przybliżenie zapisów wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz próbę wspólnego przełożenia tychże na praktykę pracy muzeów.
Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.
Zadaniem cyklu webinariów jest nie tylko poznanie opinii prelegentów, lecz także wymiana doświadczeń. Szkolenie będzie miało formę webinariów połączonych z elementami warsztatu.
Wymagania techniczne:
Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy maksymalnie po dwóch przedstawicieli z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 30.09.2020 r. do godz. 15:00. W dniu 07.10.2020 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Ramowy program:
Webinar 1 – 14.10.2020, godz. 10.00-12.20 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
Webinar 2 - 21.10.2020, godz. 10.00-12.20 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
Webinar 3 - 28.10.2020, godz. 10.00-12.20 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)
5. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej w pracy koordynatora dostępności.W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl, w przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Joanna Grzonkowska jgrzonkowska@nimoz.pl.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces udostępniania informacji i zasobów muzeów w sieci.
Szkolenie to jest cyklem dwóch webinarów, mających na celu przygotowanie uczestników do wdrażania zmian w zakresie dostępności cyfrowej muzeów, w tym dla osób o szczególnych potrzebach. Dostępność ta oznacza otwartość technologiczną i prawną zasobów, która umożliwia swobodne dzielenie się wiedzą oraz gotowość na zmiany i adaptowanie się do nowych okoliczności, w tym do kontaktu z odbiorcą zasobów muzeów głównie w świecie cyfrowym oraz uważność na jego potrzeby. Podczas webinarów nakreślone zostaną podstawowe zasady, które pomagają wdrożyć taką postawę. Zaprezentowane zostaną dobre praktyki wspierające otwartość i dostępność w działaniach instytucji muzealnych w sieci.
W ramach webinarów zostaną poruszone także zagadnienia związane z WCAG 2.1, licencjami Creative Commons, z domeną publiczną, badaniami odbiorców (w tym osób z niepełnosprawnościami), otwartością danych zgodnie z 5 Star Open Data oraz projektowaniem uniwersalnym (Universal Design).
Wymagania techniczne obowiązujące uczestników webinarów:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.
Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 08.09.2020 r. do godz. 15:00. W dniu 15.09.2020 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na obydwu webinarach.
Webinar 1: 22.09.2020 r. (wtorek), godz. 10:00-12:25. Ramowy program:
Prowadzenie: Aleksandra Janus (Centrum Cyfrowe)
Webinar 2: 29.09.2020 r. (wtorek), godz. 10:00-12:25. Ramowy program:
Prowadzenie: Dorota
Orzeszek (Inside Accessibility)
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Kolejna edycja szkolenia adresowanego w pierwszej kolejności do etatowych i nieetatowych pracowników muzeów.
Na kursie jest 15 miejsc.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum (w przypadku dużej liczby chętnych będzie przyjęta tylko jedna osoba).
Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 27 stycznia 2020 r., do godziny 12:00.
Informacja o przyjęciu na szkolenie będzie wysłana po zakończeniu naboru, w dniach 28-29 stycznia.
Tak łatwo jest opatrzyć wystawy w muzeum audiodeskrypcją i otworzyć je na widzów z niepełnosprawnością wzroku; tak łatwo, a wciąż stosunkowo niewielu to robi. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa na zdobycie nowych dla wielu, praktycznych i niezwykle ważnych społecznie, umiejętności pozwalających tworzyć w muzeach warunki przeciwdziałające wykluczeniu z kultury osób niewidomych i niedowidzących. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa twórczego spojrzenia na istniejący tekst kultury i udostępnienia go osobom, które z uwagi na dysfunkcję nie są w stanie samodzielnie zgłębić jego treści.
Warsztaty będą prowadzone w formie wykładów (część teoretyczna) i ćwiczeń (część praktyczna) w sposób gwarantujący każdemu uczestnikowi zdobycie niezbędnej wiedzy pozwalającej zrozumieć czym jest audiodeskrypcja i jak się ją tworzy; w sposób umożliwiający osobiste zmierzenie się z wyzwaniami stojącymi przed audiodeskryptorami pracującymi nad udostępnieniem danego tekstu kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.
Część teoretyczna - wykład i prezentacja multimedialna
W czasie warsztatów uczestnicy poznają w części teoretycznej ogólną charakterystykę środowiska osób z niepełnosprawnością wzroku. Prezentacja prowadzona będzie ze szczególnym uwzględnieniem społeczno – kulturowych konsekwencji dysfunkcji wzroku i determinowanych nimi potrzeb formułowanych przez widzów niewidomych i niedowidzących.
W części teoretycznej uczestnicy warsztatów poznają też istniejącą w polskim prawie oraz w polskiej nauce definicję audiodeskrypcji oraz jej różne odmiany wykorzystywane na całym świecie do tłumaczenia czym jest i w jakim celu tworzy się dedykowane niewidomym i niedowidzącym opisy wizualnych treści składających się na dane dzieło kultury. Uczestnikom ogólnie przedstawione zostaną również wykorzystywane w Polsce zasady tworzenia audiodeskrypcji, przytoczone będą zagraniczne (światowe i europejskie) standardy, wskazane zostaną podobieństwa i różnice oraz wynikające z nich konsekwencje. Szczegółowo zostaną zaprezentowane ogólne zasady tworzenia opisów audiodeskryptywnych z uwzględnieniem specyficznych dla danego gatunku dzieł sztuki rozwiązań, propozycji i wskazówek. Każda myśl teoretyczna zostanie opatrzona przykładem pozwalającym lepiej zrozumieć proponowane rozwiązanie.
Istotną kwestią będą też sprawy związane z upublicznianiem
audiodeskrypcji - kto i jak powinien czytać audiodeskrypcję, ile to kosztuje,
jak poszukiwać tekstów do udostępnienia.
Prezentacja teorii audiodeskrypcji zostanie zakończona krótkim
przedstawieniem stanu refleksji teoretycznej podejmowanej w środowiskach
akademickich. Znajomość prowadzonego namysłu teoretycznego umożliwi uczestnikom
warsztatu naturalne zakorzenienie się w najbardziej aktualnych światowych
trendach audiodeskryptywnych.
Klamrą zamykającą wykład będzie prezentacja dokonań
służących popularyzacji audiodeskrypcji.
Część praktyczna – warsztaty, ćwiczenia
W czasie ćwiczeń, stanowiących, w wymiarze godzinowym, zdecydowanie większą część warsztatów, uczestnicy szkolenia będą mogli osobiście zmierzyć się z wyzwaniami stającymi przed twórcami opisów audiodeskryptywnych. Zajęcia będą prowadzone w różnych formach – praca grupowa będzie przeplatana pracą indywidualną, uczestnicy będą mierzyli się z różnymi tekstami kultury.
Ważnym aspektem prowadzonych ćwiczeń będzie konieczność twórczego spojrzenia na dane dzieło kultury i stworzenia opisu odpowiadającego jak największej grupie odbiorców (dzieci, dorośli; niewidomi, niedowidzący; niewidomi od urodzenia, ociemniali). Ćwiczenia pozwolą poznać szerokie możliwości stojące przed audiodeskryptorem, przyzwyczają do poszukiwań językowych, do plastycznego, pobudzającego wyobraźnię udostępniania dzieła. Istotne będą też zajęcia z kultury języka – audiodeskryptor musi mieć świadomość reguł panujących w języku polskim, musi wiedzieć gdzie poszukiwać odpowiedzi na nurtujące pytania.
Stałym elementem ćwiczeń, zmuszającym uczestników warsztatu do wysiłku intelektualnego, będą „gry i zabawy audiodeskryptywne” pozwalające na odpoczynek i „nasiąkanie” audiodeskrypcją poprzez relaks.
Z uwagi na ograniczony czas warsztatów niemożliwe będzie zmierzenie się ze wszystkimi kategoriami dzieł składających się na ofertę różnych muzeów. Praca beędzie koncentrowała się na tworzeniu opisów dzieł sztuki, każdy uczestnik/ każda uczestniczka szkolenia może jednak przywieść na warsztaty reprodukcję jednego/ dwóch dzieł ważnych z perspektywy własnego muzeum. Reprodukcje te zostaną wykorzystane do stworzenia audiodeskrypcji.
Niezmiennymi zasadami ćwiczeń będą:
Publiczne (na forum grupy) prezentowanie wyników własnej pracy i mierzenie się z opiniami odbiorców.
Prezentacja audiodeskrypcji stworzonych przez osoby zajmujące się profesjonalnie udostępnianiem kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.
Przygotowanie opisów - każdy blok ćwiczeniowy skończy się konkretnym rezultatem:
stworzeniem jednego/ kilku opisów audio deskryptywnych, które zostaną przekazane wszystkim uczestnikom warsztatów jako materiały wzorcowe (w przypadku wystawy w muzeum opis jednego lub kilku dzieł plastycznych).
Szczegółowy harmonogram warsztatów:
Dzień pierwszy (19 lutego 2020, godz. 9.00-15.30) – prowadzący Robert Więckowski
Dzień drugi (20 lutego 2020, godz. 9.00-16.00) – prowadzący Robert Więckowski
Dzień trzeci (21 lutego 2020, godz. 9.00-13.30) – prowadzący Robert Więckowski
Prowadzący:
Fundacja Kultury bez Barier powstała w odpowiedzi na marzenia o pełnym włączeniu osób wykluczonych, w tym głównie niepełnosprawnych, w naturalny rytm życia kulturalnego i społecznego. Podejmowane działania mają prowadzić do tworzenia mentalnych i technicznych warunków gwarantujących osobom z niepełnosprawnością wzroku i słuchu samodzielność i komfort w czasie wizyty w kinie, teatrze, muzeum i galerii. Systematyczne i powszechne udostępnianie przestrzeni kultury ma być także, kierowanym do wszystkich, zaproszeniem do dialogu o potrzebie i możliwościach budowania społeczeństwa otwartego, świadomego, wolnego od stereotypów i uprzedzeń. Realizując swoje cele Fundacja Kultury bez Barier inicjuje wydarzenia kulturalne i społeczne, prowadzi szkolenia, warsztaty, przygotowuje skrypty audiodeskrypcji i napisy dla niesłyszących, promuje ideę społeczeństwa „bez barier” oraz dobre praktyki podpatrywane na całym świecie. Zachwyćmy się Kulturą bez Barier!
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do pracowników działów
edukacji, prowadzących zajęcia z osobami z niepełnosprawnością ruchu,
wzroku i słuchu. Mogą i powinni w nim też uczestniczyć inni muzealnicy,
którzy w swej codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z takimi osobami.
Szkolenie odbędzie się w dniach 18-20 września 2019 r.
(środa-piątek) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i
Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od
ul. Jodłowej). Ze względu na warsztatową formę
szkolenia, która narzuca niewielka grupę uczestników, na szkolenie
zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na
umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę
zlecenie).
Szkolenie obejmować będzie następujące zagadnienia:
Szkolenie będzie składać się z:
Szkolenie organizowane jest we współpracy z Fundacją Kultury bez Barier.
Na kursie jest 15 miejsc.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.
Nabór trwa do 3 września do godziny 15:00.
Informację o przyjęciu na szkolenie lub zapisie na listę rezerwową otrzymacie Państwo osobnym mailem, po zakończeniu naboru.
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces udostępniania informacji i zasobów muzeów w sieci.
Otwartość na odbiorcę muzeum oznacza dostępność dla osób o szczególnych potrzebach, otwartość technologiczną i prawną zasobów, która umożliwia swobodne dzielenie się wiedzą oraz gotowość na zmiany i adaptowanie się do nowych okoliczności, w tym zmieniającego się świata i, wraz z nim, publiczności i jej potrzeb. W praktyce, taka postawa przekłada się na inkluzywność tworzonych przez instytucję rozwiązań, równy dostęp do wiedzy, zasobów i możliwości uczestnictwa w kulturze oraz uważność na potrzeby użytkowników. Podczas szkolenia prowadzące nakreślą podstawowe zasady, które pomagają wdrożyć taką postawę, przedstawią praktyczne rady i wskazówki oraz zaprezentują dobre praktyki wspierające otwartość i dostępność w działaniach instytucji muzealnych w sieci.
Na szkoleniu zostaną również poruszone zagadnienia związane z WCAG 2.0, licencjami Creative Commons, domeną publiczną, badaniami odbiorców (w tym osób z niepełnosprawnościami), otwartością danych zgodnie z 5 Star Open Data oraz projektowaniem uniwersalnym (Univesal Design).
Liczba uczestników to 25 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 20 maja 2019 r. do godz. 16:00. W dniach 23-24 maja roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
RAMOWY PROGRAM:
Prowadzenie: Aleksandra Janus, Dorota Orzeszek (Centrum Cyfrowe)
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Zapraszamy na kolejną edycję szkolenia "Kreatywność w edukacji muzealnej", organizowanego we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, które ukazuje różnorodność obszarów pracy edukatora w muzeum, jak i różnorodne formy kreacji, zależne od profilu muzeum, aktualnych wystaw i środowiska, w którym funkcjonuje muzeum.
Prowadzący:
Pracownicy działu edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi
Liczba uczestników to 25 osób.Szkolenie jest bezpłatne.
Organizator nie zapewnia noclegu.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 15 maja 2019 r.
do godziny 10:00.
Informacje o zakwalifikowaniu na
szkolenie lub wpisie na listę rezerwową rozesłane zostaną po zakończeniu naboru.
Prosimy, aby osoby zgłaszające się zakładały swoje konto
osobiście, podając indywidualny adres email.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać
będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
PROGRAM SZKOLENIA
29.05. środa. Dzień pierwszy
DZIAŁANIA WSPÓLNE
Każdy ma trochę
racji. Konstruktywizm w edukacji muzealnej. Wykład
Case study: działania
wokół wystawy „Zjednoczona Pangea” („Mea
pulpa”, „Lekarzy talerzy”). Warsztat
Case study: działania
nie o kolekcji (cykl „Niedziela w muzeum”). Warsztat
Case study: działania na licencji artystycznej (rezydencje w Szczekocinach). Warsztat
30.05. czwartek. Dzień drugi
GOŚCIE O SPECJALNYCH POTRZEBACH
Muzeum dotyku, cz. 1.
Audiodeskrypcja dzieła, audiodeskrypcja przestrzeni
Muzeum dotyku, cz. 2.
Tyflografika – rękodzieło
Muzeum dotyku, cz. 3.
Edukacja wizualna dla osób niewidomych i słabo widzących
Muzeum migów.
Abecadło PJM dla edukatora muzealnego
Muzeum bez
niespodzianek. Edukacja dla gości ze spektrum autyzmu
31.05. piątek. Dzień trzeci
PEDAGOGIKA TWÓRCZOŚCI W EDUKACJI MUZEALNEJ
Muzeum w pieluchach.
Edukacja dla gości 1+. Warsztat
Znane przez nieznane.
Dezautomatyzacja jako punkt wyjścia edukacji kulturowej. Warsztat
Partycypacja w
muzeum. Agon jako punkt wyjścia edukacji kulturowej. Warsztat
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji szkolenia pt. „Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum”, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Szkolenie odbędzie się w dniach 13-15 maja 2019 r.
(poniedziałek-środa) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i
Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od
ul. Jodłowej). Ze względu na warsztatową formę
szkolenia, która narzuca niewielka grupę uczestników, na szkolenie
zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na
umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę
zlecenie).
Nabór trwa do 30 kwietnia, do godziny 10:00
Informację o przyjęciu na szkolenie lub wpisie na listę rezerwową prześlemy po zakończeniu naboru.
Szkolenie jest bezpłatne.
PROGRAM SZKOLENIA
13 maja (pon.) – Aleksandra Sztajerwald (Fundacja Kultury bez Barier) i Olga Świeża (Fundacja SYNAPSIS) - godz. 10.00-15.00
„Potrzeby i oczekiwania osób ze spektrum autyzmu”
Ćwicząc i rozmawiając poszukamy odpowiedzi na pytania:
• Czym jest autyzm oraz zaburzenia ze spektrum autyzmu?
• Jak osoba z autyzmem odbiera świat?
• Jak komunikować się z osobą z autyzmem?
• Czy osoba z autyzmem może być odbiorcą kultury?
Omówimy także rozwiązania, które zostały już wprowadzone w niektórych placówkach kultury w Polsce.
Autyzm i zespół Aspergera są najczęściej występującymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Powodują trudności w postrzeganiu świata, uczeniu się, porozumiewaniu i kontaktach społecznych. W Polsce autyzm wykrywany jest u jednego dziecka na około 150. ONZ oficjalnie uznał autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS.
14 maja (wt.) - Aleksandra Sztajerwald (Fundacja Kultury bez Barier) i Joanna Rogozińska - godz. 9.00-15.00
„Niewerbalne sposoby komunikowania”
Podsumujemy i uporządkujemy wiedzę dotyczącą potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Na przykładzie już wdrożonych rozwiązań, zastanowimy się jak zaplanować własne działania edukacyjne skierowane do tych dwóch grup odwiedzających. A także przyjrzymy się jak można prowadzić współpracę ze środowiskiem - gdzie szukać wsparcia i odbiorców.
Główny nacisk zostanie położony na sferę praktyczną, tak aby uczestnicy szkolenia mogli po jego zakończeniu wdrożyć konkretne rozwiązania w swoich placówkach.
Poruszone będzie także zagadnienie potrzeby tworzenia dedykowanych rozwiązań i uczestnictwa w kulturze osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, pomoże nam Joanna Rogozińska - miłośniczka muzeów i kultury.
15 maja (śr.) - Monika Zima-Parjaszewska i Monika Zakrzewska (Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną) – godz. 9.00-14.00
„Niepełnosprawność intelektualna
oraz funkcjonowanie społeczno-prawne osób
z niepełnosprawnością intelektualną a także ich potrzeby w korzystaniu z
przestrzeni muzealnej"
Ta część
szkolenia będzie stanowiła kompendium wiedzy na temat niepełnosprawności
intelektualnej, funkcjonowania społeczno-prawnego osób
z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich potrzeb w korzystaniu z
przestrzeni muzealnej. Przekazywane treści będą uwzględniać postanowienia art.
30 Konwencji NZ o prawach osób z
niepełnosprawnościami, gwarantującego równy dostęp do kultury osobom z niepełnosprawnościami.
Uczestniczki i uczestnicy szkolenia będę mieli możliwość dyskusji na temat mitów i stereotypów na temat osób z niepełnosprawnością i intelektualną z perspektywy własnych doświadczeń. Prowadzące przedstawią zasady komunikacji z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, a także kodeks zachowań wobec nich z perspektywy pracowników instytucji kultury, szczególnie w sytuacjach trudnych społecznie.
Analiza sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną jako gości muzeum, zostanie przedstawiona z perspektywy praw człowieka, szczególnie osób dorosłych, możliwości i potencjału społeczno-zawodowego osób niepełnosprawnością intelektualną. W szkoleniu udział wezmą self-adwokaci – dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną, które występując we własnym imieniu, stają się rzecznikami własnych spraw i praw.