Liczba kategorii kursów: 13
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do prawidłowego prowadzenia spraw związanych z zarządzaniem zbiorami w zakresie prawa autorskiego. Obok obowiązujących przepisów, przedstawione zostaną zagadnienia odnoszące się m.in. do nabywania obiektów (w tym ustalania praw autorskich, zawierania odpowiednich umów), użyczania obiektów (zarówno własnych, jak i od innych instytucji), a także udostępniania danych, w tym w związku z Ustawą o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Szkolenie obejmie 2 sesje online (13 i 14 maja 2025, każdego dnia w godz. 10:00-13:30) i będzie miało charakter wykładowy, z możliwością zadawania pytań wykładowcom przy użyciu mikrofonu i kamery lub za pośrednictwem czatu. Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do inwentaryzatorów muzealnych, pracowników zajmujących się problematyką prawnoautorską w muzeach, do osób zajmujących się udostępnianiem danych (pracownicy działów digitalizacji, upowszechniania itp.), a także do kuratorów i opiekunów zbiorów.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja Zoom.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Zgłoszenia przyjmowane są do od 15 kwietnia do 25 kwietnia do godz. 15:00. W dniu 29 kwietnia roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu i przydzielimy dostęp do płatności osobom zakwalifikowanym. Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie obecność na całym szkoleniu.
Uwaga: wszystkie szkolenia NIM realizowane od początku lutego 2025 r. są opłacane z góry przelewem na podstawie faktury pro-forma. Po zakwalifikowaniu na szkolenie kandydat uzyska możliwość wygenerowania w systemie faktury pro-forma.
Ramowy program:
1. Prawo autorskie a zbiory muzealne – wprowadzenie - dr Zofia Zawadzka, adwokat.
2. Gromadzenie zbiorów – regulowanie kwestii prawnoautorskich - dr Paulina Gwoździewicz-Matan- radca prawny, Instytut Nauk Prawnych WPiA Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
3. Prawnoautorskie aspekty zarządzania zbiorami - Natalia Fyderek - Główny Inwentaryzator, kierownik działu Inwentarzy, Muzeum Fotografii w Krakowie.
4. Udostępnianie zbiorów w internecie i otwartość danych - Natalia Cetera - kierowniczka Pracowni Otwierania Kultury, Fundacja Centrum Cyfrowe.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
„Immunitet muzealny" – ochrona prawna rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (rozdział 4a ustawy o muzeach). Immunitet zabezpiecza wypożyczony obiekt, na czas trwania wystawy, przed roszczeniem osób trzecich. Głównym celem wprowadzenia tej procedury administracyjnej jest ułatwienie, a w przypadku niektórych krajów spełnienie koniecznego warunku wypożyczenia obiektów z kolekcji zagranicznych.
Regulacja prawna dotyczy muzeów oraz innych instytucji kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Szkolenie skierowane jest do zatem do pracowników tych instytucji, których zadaniem jest organizacja wystaw czasowych. Celem szkolenia jest przybliżenie aktów prawnych regulujących ww. procedurę, opis wymaganych dokumentów do złożenia wniosków, ze szczególnym uwzględnieniem terminów wynikających z aktów prawnych oraz przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w składanych wnioskach. Szkolenie będzie miało charakter wykładowy.
Zgłoszenia przyjmowane będą od 21.02.2025 do 04.03.2025 r. do godz. 15:00. W dniu 07.03.2025 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu i przydzielimy dostęp do płatności osobom zakwalifikowanym. W przypadku dużej liczby kandydatów przyjmować będziemy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie obecność na całym szkoleniu.
Program ramowy:
1. Co to jest Immunitet muzealny? Powody ustanowienia ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kontekst polski i międzynarodowy;
2. Tryb obejmowania rzeczy ruchomych ochroną prawną. Teoria i praktyka. Weryfikacja wniosku o udzielenie tzw. immunitetu muzealnego;
3. Weryfikacja obiektów w bazach MKiDN;
4. Pochodzenie ma znaczenie – badania proweniencyjne w kontekście wypożyczeni muzealnych.
Osoby prowadzące:
Joanna Grzonkowska – kierownik Działu Organizacji Muzeów Narodowy Instytut Muzeów
Izabela Łapacz – Dział Organizacji Muzeów, NIM
Aleksandra John-Siemiętowska – Departament Dziedzictwa Kulturowego MKiDN
Karolina Zalewska – współpracowniczka Departamentu Dziedzictwa Kulturowego MKiDN. Prowadzi firmę specjalizującą się w kwerendach archiwalnych i opracowaniach zabytków na potrzeby prac konserwatorskich, projektów architektonicznych i muzealnych
Uwaga: wszystkie szkolenia NIM realizowane od początku lutego 2025 r. są opłacane z góry przelewem na podstawie faktury pro-forma. Po zakwalifikowaniu na szkolenie kandydat uzyska możliwość wygenerowania w systemie faktury pro-forma.
Kontakt w sprawach programowych: Joanna Grzonkowska jgrzonkowska@nim.gov.pl
Kontakt w sprawach organizacyjnych: szkolenia@nim.gov.pl
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
„Immunitet muzealny" – ochrona prawna rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (rozdział 4a ustawy o muzeach). Immunitet zabezpiecza wypożyczony obiekt, na czas trwania wystawy, przed roszczeniem osób trzecich. Głównym celem wprowadzenia tej procedury administracyjnej jest ułatwienie, a w przypadku niektórych krajów spełnienie koniecznego warunku wypożyczenia obiektów z kolekcji zagranicznych.
Regulacja prawna dotyczy muzeów oraz innych instytucji kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Szkolenie skierowane jest do zatem do pracowników tych instytucji, których zadaniem jest organizacja wystaw czasowych. Celem szkolenia jest przybliżenie aktów prawnych regulujących ww. procedurę, opis wymaganych dokumentów do złożenia wniosków, ze szczególnym uwzględnieniem terminów wynikających z aktów prawnych oraz przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w składanych wnioskach. Szkolenie będzie miało charakter wykładowy.
Zgłoszenia przyjmowane będą od 11.04.2024 do 18.04.2024 r. do godz. 15:00. W dniu 24.04.2024 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu i przydzielimy dostęp do płatności osobom zakwalifikowanym. W przypadku dużej liczby kandydatów przyjmować będziemy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie obecność na całym szkoleniu.
Uwaga: wszystkie szkolenia NIM realizowane od początku kwietnia br., są opłacane poprzez tę stronę za pośrednictwem systemu płatności PayU. Umożliwia on skorzystanie z najpopularniejszych form płatności, takich jak przelew internetowy, karta kredytowa, BLIK itd. Instytut nie wystawia faktur przed dokonaniem płatności, jak również faktur pro-forma. System daje możliwość wygenerowania tradycyjnego druku przelewu bankowego (w dalszych krokach w kategorii „Przelew”), o zestawie danych zbieżnym z fakturą pro-forma. Po zaksięgowaniu wpłaty system wygeneruje fakturę i można będzie ją pobrać.
Program ramowy:
1. Co to jest Immunitet muzealny? Powody ustanowienia ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kontekst polski i międzynarodowy.
2. Tryb obejmowania rzeczy ruchomych ochroną prawną. Teoria i praktyka.
3. Weryfikacja obiektów w bazach MKiDN.
4. Pochodzenie ma znaczenie - badania proweniencyjne w kontekście wypożyczeń muzealnych.
Osoby prowadzące:
Bartosz Skaldawski - zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Muzeów.
Joanna Grzonkowska - kierownik Działu Organizacji Muzeów NIM.
Aleksandra John-Siemiętowska - Departament Restytucji Dóbr Kultury MKiDN.
Karolina Zalewska – współpracowniczka Departamentu Restytucji Dóbr Kultury MKiDN. Prowadzi firmę specjalizującą się w kwerendach archiwalnych i opracowaniach zabytków na potrzeby prac konserwatorskich, projektów architektonicznych i muzealnych.
Kontakt w sprawach programowych: Joanna Grzonkowska jgrzonkowska@nim.gov.pl
Kontakt w sprawach organizacyjnych: szkolenia@nim.gov.pl
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do prawidłowego prowadzenia spraw związanych z zarządzaniem zbiorami w zakresie prawa autorskiego. Obok obowiązujących przepisów, przedstawione zostaną zagadnienia odnoszące się m.in. do nabywania obiektów (w tym ustalania praw autorskich, zawierania odpowiednich umów), użyczania obiektów (zarówno własnych, jak i od innych instytucji), a także udostępniania danych, w tym w związku z Ustawą o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do inwentaryzatorów muzealnych, pracowników zajmujących się problematyką prawnoautorską w muzeach, do osób zajmujących się udostępnianiem danych (pracownicy działów digitalizacji, upowszechniania itp.), a także do kuratorów i opiekunów zbiorów.
Szkolenie będzie realizowane w dniach 15 i 16 kwietnia i będzie miało charakter wykładowy. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań z wykorzystaniem mikrofonów i kamer.
Uwaga: wszystkie szkolenia NIM realizowane od początku
kwietnia br., są opłacane poprzez tę stronę za pośrednictwem systemu
płatności PayU. Umożliwia on skorzystanie z najpopularniejszych form
płatności, takich jak przelew internetowy, karta kredytowa, BLIK itd.
Instytut nie wystawia faktur przed dokonaniem płatności, jak również
faktur pro-forma. System daje możliwość wygenerowania tradycyjnego druku
przelewu bankowego (w dalszych krokach w kategorii „Przelew”), o
zestawie danych zbieżnym z fakturą pro-forma. Po zaksięgowaniu wpłaty
system wygeneruje fakturę i można będzie ją pobrać.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja
Zoom, w aktualnej wersji.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe
(nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na
wypadek pogłosu.
Zgłoszenia
przyjmowane są od 18.03.2024 do 25.03.2024 r. do godz. 15:00. W dniu 02.04.2024 r.
roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu i przydzielimy dostęp do
płatności osobom zakwalifikowanym. W przypadku dużej liczby kandydatów
przyjmować będziemy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Do otrzymania
zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na obu
częściach szkolenia.
Program ramowy:
1. Prawo autorskie a zbiory muzealne – wprowadzenie
2. Gromadzenie zbiorów – regulowanie kwestii
prawnoautorskich
3. Prawnoautorskie aspekty zarządzania zbiorami
4. Udostępnianie
zbiorów w internecie i otwartość danych
Osoby prowadzące: dr Zofia Zawadzka, dr Paulina Gwoździewicz-Matan, Natalia Fyderek, Natalia Cetera.
W przypadku pytań dotyczących kwestii programowych prosimy o kontakt: Katarzyna Wojda-Zakrzewska, kwojda-zakrzewska@nim.gov.pl.
W przypadku pytań organizacyjnych: szkolenia@nim.gov.pl.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do prawidłowego prowadzenia spraw związanych z zarządzaniem zbiorami w zakresie prawa autorskiego. Obok obowiązujących przepisów, przedstawione zostaną zagadnienia odnoszące się m.in. do nabywania obiektów (w tym ustalania praw autorskich, zawierania odpowiednich umów), użyczania obiektów (zarówno własnych, jak i od innych instytucji), a także udostępniania danych, w tym w związku z Ustawą o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do inwentaryzatorów muzealnych, pracowników zajmujących się problematyką prawnoautorską w muzeach, do osób zajmujących się udostępnianiem danych (pracownicy działów digitalizacji, upowszechniania itp.), a także do kuratorów i opiekunów zbiorów.
Szkolenie będzie realizowane w dniach 6 i 7 kwietnia i będzie miało charakter wykładowy. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań z wykorzystaniem mikrofonów i kamer.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja Zoom.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba
uczestników – 35 osób. W przypadku dużej liczby kandydatów przyjmować będziemy po jednym
przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia
przyjmowane będą od 16.03.2023 r. do 23.03.2023 r. do godz. 15:00. Informacje
o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 30 marca 2023 r.
Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie
uprawniać będzie wyłącznie obecność na obu częściach szkolenia.
Program
ramowy:
1. Prawo autorskie a zbiory muzealne – wprowadzenie (dr Zofia Zawadzka, Adwokat).
2. Gromadzenie zbiorów – regulowanie kwestii prawnoautorskich (dr Paulina Gwoździewicz-Matan, Radca prawny).
3. Prawnoautorskie aspekty zarządzania zbiorami (Natalia Fyderek, Główny inwentaryzator, Muzeum Fotografii w Krakowie).
4. Udostępnianie zbiorów w internecie i otwartość danych (Natalia Cetera, Centrum Cyfrowe).
W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt:
szkolenia@nimoz.pl.
W przypadku pytań dotyczących kwestii programowych: Łukasz Stawski, lstawski@nimoz.pl.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do prawidłowego prowadzenia spraw związanych z zarządzaniem zbiorami w zakresie prawa autorskiego. Obok obowiązujących przepisów, przedstawione zostaną zagadnienia odnoszące się m.in. do nabywania obiektów (w tym ustalania praw autorskich, zawierania odpowiednich umów), użyczania obiektów (zarówno własnych, jak i od innych instytucji), a także udostępniania danych, w tym w związku z Ustawą o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do inwentaryzatorów muzealnych, pracowników zajmujących się problematyką prawnoautorską w muzeach, do osób zajmujących się udostępnianiem danych (pracownicy działów digitalizacji, upowszechniania itp.), a także do kuratorów i opiekunów zbiorów.
Szkolenie będzie realizowane w dniach 22 i 23 września 2022 w formule dwudniowego seminarium online (wykłady i dyskusja). Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań za pośrednictwem czatu lub z wykorzystaniem mikrofonów i kamer.
Zalecenia techniczne:
1. Zainstalowana na komputerze aplikacja Zoom.
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc (30 osób) i seminaryjny charakter szkolenia, prosimy o przysyłanie kandydatur jednego przedstawiciela danego muzeum.
Zgłoszenia przyjmowane są od 01.09.2022 r. do 08.09.2022 r. do godz. 15:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 15 września 2022 r. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Program ramowy:
1. Prawo autorskie a zbiory muzealne – wprowadzenie
2. Gromadzenie zbiorów – regulowanie kwestii prawnoautorskich
3. Prawnoautorskie aspekty zarządzania zbiorami
4. Udostępnianie zbiorów w internecie i otwartość danych
Prowadzące: dr Zofia Zawadzka, adwokat, specjalistka z zakresu prawa
autorskiego i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego; Natalia Fyderek, Główny inwentaryzator, Kierownik Działu Inwentarzy, Muzeum Fotografii w Krakowie; dr Aleksandra Janus, Dyrektorka Centrum Cyfrowego, kierowniczka
Pracowni Otwierania Kultury.
W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt:
szkolenia@nimoz.pl.
W przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Łukasz Stawski, lstawski@nimoz.pl.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces tworzenia i udostępniania w Internecie cyfrowych zasobów muzeów.
Szkolenie składać się będzie z dwóch sesji online, w ramach których omówione zostaną m.in. zagadnienia prawa autorskiego w działalności muzeów, kwestie weryfikacji statusu prawnego muzealiów, udostępniania zasobów muzeów w oparciu o obowiązujące przepisy (ustawę o muzeach, ustawę o dostępie do informacji publicznej oraz ustawę re-use), a także polityki otwartości w muzeach. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań poprzez czat lub z wykorzystaniem mikrofonów i kamer.
Zalecenia techniczne:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
2. Stabilne i wydajne łącze internetowe (nie zalecamy korzystania z Internetu mobilnego).
3. Komputer wyprodukowany nie później niż 3 lata wstecz z procesorem minimum i5 lub równoważnym, wyposażony w mikrofon i kamerę (jeśli w ten sposób planowaliby Państwo zadawać pytania).
4. Zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.
Liczba uczestników – 25 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zapisy rozpoczną się 18.05.2021 r. Zgłoszenia przyjmowane będą do 25.05.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 01.06.2021 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na obydwu sesjach online.
Część 1:
8.06.2021 r. (wtorek), godz. 10:00-13:00.
Ramowy program:
Weryfikacja statusu prawnoautorskiego obiektów muzealnych – czy można udostępniać?
Która ustawa, który tryb? – udostępnianie zasobów muzeów.
Prowadzenie: Dominika Gałecka, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Część 2:
9.06.2021 r. (środa), godz. 10:00-12:30.
Ramowy program:
Weryfikacja i pozyskiwanie praw autorskich w praktyce
Korzystanie z praw autorskich i udzielanie licencji
Prowadzenie: Małgorzata Chmiel, Muzeum Sztuki w Łodzi
W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl, w przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Alicja de Rosset aderosset@nimoz.pl.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Uwaga! Nowy termin szkolenia: 1 czerwca 2021 r.
Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów oraz instytucji kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zajmujących się organizacją wystaw czasowych. Celem szkolenia jest przybliżenie aktów prawnych regulujących ww. procedurę, opis wymaganych dokumentów do złożenia wniosków, ze szczególnym uwzględnieniem terminów wynikających z aktów prawnych oraz przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w składanych wnioskach.
Szkolenie realizowane będzie w formie webinaru – uczestnicy będą mieli do dyspozycji czat, poprzez który można zadawać pytania.
Zalecenia techniczne dla uczestników webinaru:
1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
Zgłoszenia przyjmowane będą do
3 marca do godz. 15:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 10 marca
br. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Prowadzący: Michał Kulik, Główny specjalista ds. procedur udzielania immunitetu muzealnego, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Program:
1. Immunitet muzealny a gwarancje rządowe;
2. Podstawa prawna;
3. Warunki objęcia ochroną prawną rzeczy ruchomej;
4. Co musi zawierać wniosek;
5. Procedura krok po kroku;
6. Najczęstsze błędy;
7. Dyskusja.
W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl, w przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Michał Kulik mkulik@nimoz.pl.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces tworzenia i udostępniania w Internecie cyfrowych zasobów muzeów.
Szkolenie realizowane będzie jako cykl dwóch webinarów, w ramach którego omówione zostaną m.in. zagadnienia prawa autorskiego w działalności muzeów, kwestie weryfikacji statusu prawnego muzealiów, udostępniania zasobów muzeów w oparciu o obowiązujące przepisy (ustawę o muzeach, ustawę o dostępie do informacji publicznej oraz ustawę re-use). Przedstawione zostaną przykłady instrukcji, polityk i regulaminów udostępniania danych w muzeach.
Wymagania techniczne obowiązujące uczestników webinarów:
Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 29.09.2020 r. do godz. 15:00. W dniu 06.10.2020 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na obydwu webinarach.
Webinar 1: 13.10.2020 r. (wtorek), godz. 11:00-13:25. Ramowy program:
Prowadzenie: Dominika Gałecka, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni
Webinar 2: 20.10.2020 r. (wtorek), godz. 11:00-13:25. Ramowy program:
Prowadzenie: Klaudia
Szajkowska, Muzeum Narodowe w Warszawie
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Przepisy i procedury dotyczące mobilności dóbr kultury
To druga edycja nowego szkolenia w ofercie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
W trakcie szkolenia zostaną poruszone liczne prawne aspekty przemieszczania zbiorów, jak i też zostaną omówione zagadnienia praktyczne.
Wykładowcami są m.in. pracownicy i eksperci NIMOZ, na co dzień stykający się z tą problematyką, współpracujący z muzeami.
Liczba uczestników to 24 osoby.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2
osoby z danego muzeum.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 18 listopada 2018 r.
do godziny 12:00.
Informacja o przyjęciu na szkolenie lub wpisaniu na listę rezerwową zostanie wysłana osobnym mailem, po zakończeniu naboru.
Prosimy, aby osoby zgłaszające się zakładały swoje konto
osobiście, podając indywidualny adres email.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać
będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
SZKOLENIE JEST BEZPŁATNE
ZAKRES SZKOLENIA
(FOT.: Elżbieta Zygier. Zdjęcie pochodzi z wydawnictwa "Opieka nad obiektami muzealnymi", NIMOZ, 2016)
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces tworzenia i udostępniania cyfrowej dokumentacji muzealiów.
Szkolenie to będzie miało charakter wykładowy. Omówione zostaną m.in. zagadnienia prawa autorskiego w działalności muzeów, kwestie weryfikacji statusu prawnego muzealiów, udostępniania zasobów muzeów w oparciu o obowiązujące przepisy (ustawę o muzeach, ustawę o dostępie do informacji publicznej oraz ustawę re-use). Przedstawione zostaną praktyczne aspekty pozyskiwania majątkowych praw autorskich oraz przykłady instrukcji, polityk i regulaminów udostępniania danych w muzeach.
Liczba uczestników to 25 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 25 kwietnia 2019 r. do godz. 16:00. W dniach 29-30 kwietnia roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
Program:
Przepisy:
Prowadzenie:
Dominika Gałecka (prawnik, historyk sztuki), Klaudia Szajkowska (MNW)
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Przepisy i procedury dotyczące mobilności dóbr kultury
To druga edycja nowego szkolenia w ofercie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
W trakcie szkolenia zostaną poruszone liczne prawne aspekty przemieszczania zbiorów, jak i też zostaną omówione zagadnienia praktyczne.
Wykładowcami są m.in. pracownicy i eksperci NIMOZ, na co dzień stykający się z tą problematyką, współpracujący z muzeami.
Liczba uczestników to 20 osób.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2
osoby z danego muzeum.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 6 listopada 2018 r.
do godziny 10:00.
Informacja o przyjęciu na szkolenie lub wpisaniu na listę rezerwową zostanie wysłana osobnym mailem, po zakończeniu naboru.
Prosimy, aby osoby zgłaszające się zakładały swoje konto
osobiście, podając indywidualny adres email.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać
będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
SZKOLENIE JEST BEZPŁATNE
(FOT.: Elżbieta Zygier. Zdjęcie pochodzi z wydawnictwa "Opieka nad obiektami muzealnymi", NIMOZ, 2016)
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Przepisy i procedury dotyczące mobilności dóbr kultury to nowe szkolenie w ofercie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
W trakcie szkolenia zostaną poruszone liczne prawne aspekty przemieszczania zbiorów, jak i też zostaną omówione zagadnienia praktyczne.
Wykładowcami są m.in. pracownicy i eksperci NIMOZ, na co dzień stykający się z tą problematyką, współpracujący z muzeami.
Liczba uczestników to 26 osób.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2
osoby z danego muzeum.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 8 czerwca 2018 r.
do godziny 10:00.
Informacja o przyjęciu na szkolenie lub wpisaniu na listę rezerwową zostanie wysłana osobnym mailem, po zakończeniu naboru.
Prosimy, aby osoby zgłaszające się zakładały swoje konto
osobiście, podając indywidualny adres email.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać
będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
SZKOLENIE JEST BEZPŁATNE
(FOT.: Elżbieta Zygier. Zdjęcie pochodzi z wydawnictwa "Opieka nad obiektami muzealnymi", NIMOZ, 2016)
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie to kierowane jest do pracowników muzeów, którzy rozpoczynają lub planują rozpocząć pracę w której istotna jest wiedza z zakresu statusu prawnoautorskiego obiektów, np. przy ich nabywaniu, digitalizacji, czy udostępnianiu (opiekunowie zbiorów, pracownicy działów inwentarzy, digitalizacji, udostępniania, działów wydawniczych, prawnych, itd.).
W części wykładowej omówione zostaną (zgodnie z poniższym programem) m.in. kwestie weryfikacji statusu prawnego muzealiów, zagadnienia prawa autorskiego w działalności muzeów oraz udostępniania zasobów muzeów w oparciu o obowiązujące przepisy. W drugiej części każdego dnia odbędą się ćwiczenia z analizy statusu prawnoautorskiego oraz z konstruowania umów.
Ze względu na charakter szkolenia, liczba uczestników to 25 osób. Prosimy o przysyłanie kandydatur wyłącznie 1 przedstawiciela danego muzeum. Prosimy, aby osoby zgłaszające się zakładały swoje konto osobiście, podając indywidualny adres email.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 30 kwietnia 2018 r. do godziny 12:00, wyłącznie za pośrednictwem systemu Moodle. W dniu 2 maja roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Zakres tematyczny – I dzień:
Zakres tematyczny – II dzień:
Prowadzące: Dominika Gałecka (ekspert NIMOZ), Klaudia Szajkowska (MNW)
Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 30 kwietnia do godz. 12:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 2 maja br.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie warsztatowe z zakresu badań proweniencyjnych jest wprowadzeniem do tego zagadnienia na gruncie praktyki muzealnej. Szczególny nacisk kładziony jest na wskazanie konieczności interdyscyplinarnych analiz (historycznych, z zakresu historii sztuki, konserwatorskich, archiwalnych).
Pierwsza, teoretyczna część zajęć poświęcona jest znaczeniu badań proweniencyjnych, wskazaniu najważniejszych narzędzi i źródeł do badań oraz klasyfikacji oznaczeń własnościowych, pojawiających się na zabytkach ze szczególnym uwzględnieniem przedwojennych krakowskich kolekcji publicznych.
Następnie omówione są zagadnienia konserwatorskie mające wpływ na analizy obiektów.
Kolejny panel poświęcony jest zagadnieniom proweniencyjnym związanym ze sztuką sakralną oraz omówieniu specyfiki materiałów źródłowych dla sztuki o charakterze religijnym.
Podczas szkolenia podkreślana jest konieczność konfrontacji dokumentów archiwalnych pisanych z materiałami ikonograficznymi. Uczestnicy zajęć poznają praktyczny aspekt badań proweniencyjnych na przykładach konkretnych zabytków muzealnych
Ponadto zostaną omówione zagrożenia przestępczości przeciwko zabytkom
w Małopolsce oraz zasady i podstawy współpracy Policji z instytucjami kultury w
tym zakresie.
Szkolenie w pierwszej kolejności jest skierowane do pracowników muzeów.
Na kursie jest 25 miejsc. 5 ostatnich osób przyjęte zostaną na listę rezerwową.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie dedykowane jest pracownikom muzeów, których codzienna praca wymaga znajomości przepisów prawa w zakresie digitalizacji i udostępniania zasobów muzeów (pracownicy działów inwentarzy, udostępniania, działów wydawniczych, prawnych, itd.).
Szkolenie to będzie miało charakter wykładowy. Omówione zostaną (zgodnie z poniższym programem) m.in. kwestie weryfikacji statusu prawnego muzealiów, zagadnienia prawa autorskiego w działalności muzeów, udostępniania zasobów muzeów w oparciu o obowiązujące przepisy (a zwłaszcza ustawę o re-use), a także wybrane najlepsze przykłady udostępniania ww. zasobów.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc (25 osób), na szkolenie zapraszamy jedną, ew. maksymalnie 2 osoby z danego muzeum. Pozostałe chętne osoby zostaną wpisane na listę rezerwową i zaproszone na szkolenie w przypadku wolnych miejsc.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.
Zakres tematyczny – I dzień:
· Weryfikacja statusu prawnoautorskiego obiektów muzealnych – kolejne etapy weryfikacji oraz związane z nimi podstawy prawa autorskiego;
· Czy wszystkie wytwory to utwory, czyli co w prawie autorskim podlega ochronie
· Umowy z zakresu prawa autorskiego – umowy licencyjne i umowy przenoszące prawa
· Mechanizmy Creative Commons - otwarte licencje, oświadczenie CC0, Znak Domeny Publicznej
· Model udostępniania i wykorzystania zasobów
· Najczęstsze problemy, dylematy, błędy związane z praktyką weryfikacji statusu prawnoautorskiego w muzeach
· Infrastruktura i praktyka w pozyskiwaniu majątkowych praw autorskich na przykładzie Muzeum Narodowego w Warszawie
Zakres tematyczny – II dzień:
· Polityki otwartościowe w muzeach - domena publiczna a zasoby chronione prawem autorskim
· Udostępnianie zasobów muzeów w myśl ustawy o muzeach
· Udostępnianie zasobów muzeów w myśl ustawy o dostępie do informacji publicznej
· Udostępnianie zasobów muzeów w myśl ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
· Czym jest informacja sektora publicznego
· Czym jest ponowne wykorzystywanie ISP
· Muzea wśród podmiotów zobowiązanych
· Zasady udostępniania ISP
· Pobieranie opłat za udostępnianie ISP
· Podstawy odmowy udostępnienia ISP
· Podstawy ograniczenia zakresu ponownego wykorzystywania ISP
· Najlepsze przykłady udostępniania zasobów dziedzictwa ze świata
· Udostępnianie zasobów muzeów - praktyka naszych marzeń
Prowadzący: Dominika Gałecka (NIMOZ), Klaudia Szajkowska (MNW), Natalia Mileszyk (CC), Aleksandra Janus (CC)
Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 30 października do
godz. 12:00.
Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w
dniu 31 października br.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie warsztatowe z zakresu badań
proweniencyjnych jest wprowadzeniem do tego zagadnienia na gruncie praktyki
muzealnej. Szczególny nacisk kładziony jest na wskazanie konieczności
interdyscyplinarnych analiz (historycznych, z zakresu historii sztuki, konserwatorskich,
archiwalnych).
Pierwsza, teoretyczna część zajęć poświęcona jest znaczeniu badań
proweniencyjnych, wskazaniu najważniejszych narzędzi i źródeł do badań oraz
klasyfikacji oznaczeń własnościowych, pojawiających się na zabytkach. Następnie
omówione są zagadnienia konserwatorskie mające wpływ na analizy obiektów.
Kolejny panel poświęcony jest zagadnieniom proweniencyjnym związanym ze sztuką
sakralną oraz omówieniu specyfiki materiałów źródłowych dla sztuki o
charakterze religijnym.
Podczas szkolenia podkreślana jest konieczność konfrontacji dokumentów
archiwalnych pisanych z materiałami ikonograficznymi. Uczestnicy zajęć poznają
praktyczny aspekt badań proweniencyjnych na przykładach konkretnych zabytków
muzealnych. W ramach zajęć praktycznych dokonują samodzielnej analizy tekstów
źródłowych oraz rozpoznania znaków własnościowych na wybranych dziełach sztuki.
Na kursie jest 26 miejsc. 4 ostatnie osoby przyjmowane są na listę rezerwową.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.
PRAWO W DZIAŁALNOŚCI MUZEÓW
Szkolenie warsztatowe z zakresu badań
proweniencyjnych jest wprowadzeniem do tego zagadnienia na gruncie praktyki
muzealnej. Szczególny nacisk kładziony jest na wskazanie konieczności
interdyscyplinarnych analiz (historycznych, z zakresu historii sztuki, konserwatorskich,
archiwalnych).
Pierwsza, teoretyczna część zajęć poświęcona jest znaczeniu badań
proweniencyjnych, wskazaniu najważniejszych narzędzi i źródeł do badań oraz
klasyfikacji oznaczeń własnościowych, pojawiających się na zabytkach. Następnie
omówione są zagadnienia konserwatorskie mające wpływ na analizy obiektów.
Kolejny panel poświęcony jest zagadnieniom proweniencyjnym związanym ze sztuką
sakralną oraz omówieniu specyfiki materiałów źródłowych dla sztuki o
charakterze religijnym.
Podczas szkolenia podkreślana jest konieczność konfrontacji dokumentów
archiwalnych pisanych z materiałami ikonograficznymi. Uczestnicy zajęć poznają
praktyczny aspekt badań proweniencyjnych na przykładach konkretnych zabytków
muzealnych. W ramach zajęć praktycznych dokonują samodzielnej analizy tekstów
źródłowych oraz rozpoznania znaków własnościowych na wybranych dziełach sztuki.
Na kursie jest 26 miejsc. 4 ostatnie osoby przyjmowane są na listę rezerwową.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.